برخی از مهار کننده های SGLT2 و آگونیستهای گیرنده ی GLP-1 برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 2، همچنین خطر بروز CV را در این بیماران کاهش می دهند

30 نوامبر 2018- به گزارش متخصصان آمریکایی بعضی از مهارکننده های SGLT2 و آگونیستهای گیرنده ی پپتید شبه گلوکاگون 1(GLP-1 RA)  مزایای قلبی- عروقی دارند و باید برای کاهش خطر ابتلا به CV برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 (T2D) و مبتلا به بیماری قلبی عروقی آترواسکلروتیک(ASCVD)، تجویز شوند. این دستورالعمل بالینی توسط دکتر Sandeep R. Das، از مرکز پزشکیUT Southwestern  در تگزاس و همکارانش بمنظور استفاده از عوامل کاهش دهنده ی قند خون برای کاهش خطر ابتلا به CV در بیماران مبتلا به T2D و ASCVD در مجله ی کالج کاردیولوژی آمریکا منتشر گردید.

نویسندگان خاطر نشان کردند که داروهای خاصی در این گروههای دارویی می توانند میزان انفارکتوس حاد قلبی، سکته مغزی، و مرگ و میر ناشی از بیماریهای قلبی عروقی را کاهش دهند. مهار کننده هایSGLT2 ، همچنین می توانند بستری بیماران را در بیمارستان به دلیل نارسایی قلبی کاهش دهند. این مزایا مستقل از تاثیر آنها بر هموگلوبین A1c است. برای انتخاب مناسبترین دارو از میان این عوامل پزشک می بایست ترجیحات بیمار و سوابق  پزشکی او را بررسی کند. با توجه به فواید قلبی عروقی ثابت شده ی مهار کننده های SGLT2  و GLP-1 RA، یکی از این داروها باید به رژیم درمانی بیماران مبتلا به T2D وASCVD بالینی که تحت درمان با متفورمین هستند، اضافه شود. داده های قطعی از وجود شواهدی دال بر مزایای کاهش خطر CV در بیمارانی که با متفورمین درمان نمی شوند، وجود ندارد.

نویسندگان این مقاله پیش بینی می کنند که الگوریتم های پیشنهادی در این زمینه تغییر خواهند کرد به گونه ای که شواهد جدیدی ارائه گردد، اما هدف اصلی که بهبود نتایج CV در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2  و  ASCVDبالینی است، تغییری نخواهد کرد. شایان ذکر است که چند تن از نویسندگان این مقاله دارای روابط مالی با صنایع داروسازی بودند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2018-11-sglt2-inhibitors-glp-ras-t2dm.html